حیات در مریخ

بسم الله الرحمن الرحیم

چیزی که در نگاه اول در هنگام مطرح شدن قابلیت حیات در مریخ در ذهن آدمی سوال برمی انگیزد این خواهد بود که کره ی مریخ تا چه اندازه می تواند شبیه به سکونتگاه کنونی مان باشد؟ یعنی ما برای زندگی در کره ای دیگر با چه قابلیت ها و محدودیت هایی مواجه خواهیم بود و آیا شرایط ما در آنجا به همین صورت ادامه خواهد داشت یا باید پذیرای تغییرات بزرگی باشیم؟
در پاسخ به پرسش های اولیه فوق باید به بررسی کره ی کنونی مان یعنی زمین و سکونتگاه آتی مان یعنی بهرام بپردازیم و از این مهم غافل نمانیم که حیات بشر آنقدر مهم و باارزش است که برای حفظ آن باید تلاش های فراوان به خرج داد و آماده برای تغییرات و سازگاری عظیم شد.
کره ای که وجه تسمیه آن در افسانه ها منحوس و دال بر جنگ ،خصومت ،خون ریزی و ظلم است قرار است به مامن امن آدمی بدل شود که به خیال آسوده نظاره گر آن چیزی باشد که پدران ما در رویاهایشان هم به آن دست نمی ساییدند ،و پیچ و تاب خوردن آن گهواره ای خواهد بود که “انسان” با خاطری آسوده تکیه بزند بر نبوغ و اشرفیت خویش..
در مقایسه اولیه چیزی که به ذهن میرسد تفاوت بین طول ساعات شبانه روز ،قمر ها،میزان دریافت نور خورشید ،سطح کره،میزان اکسیژن موجود ،تعداد فصل ها،نوع انرژی مصرفی،اتمسفر موجود ،لایه ی حفاظتی جو، آب،خاک برای پرورش گیاهان و به صورت کلی تفاوت های جغرافیایی و زیست محیطی خواهد بود.
بهرام(مریخ)چهارمین کره از کهکشان راه شیری که به قطع برای چرخیدن بر مدار خورشید زمان طولانی تری را سپری میکند که این خود به معنی طولانی تر بودن ساعات شبانه روز و بیشتر شدن روزهای سال است.
که این یعنی فراهم شدن بستر استفاده بیشتر از “زمان”
داشتن دقایق بیشتر و استفاده بهتر بردن از آنچه که در خانه ی اولمان داشتیم.
روز مریخی تقریبا ۴۰ دقیقه طولانی تر از روز زمینی است .بنابرای از نظر نور تقریبا مثل زمستان زمین است و به این خاطر امکان رشد گیاهان در شرایط گلخانه ای در مریخ وجود دارد
و حال آنکه ساخت این گلخانه ها و طراحی آن ها به طوری که بتوان بیشترین ذخیره انرژی خورشید را داشت و تولید کود برای رشد گیاهان با توجه به خاک غیرقابل کشت مریخ خود فصلی جدا از این مبحث خواهد بود.
یعنی ما نه دقیقا عین زمین اما میتوانیم با فراهم کردن شرایط شبه زمینی به پرورش گیاهان و مانا کردن ارث پدرانمان یعنی کشاورزی بپردازیم.
روزهای بهرام ۲۴ساعت و ۳۷ دقیقه درازا دارند و از آنجا که انحراف محوری سیاره ی بهرام همانند زمین ۲۴ درجه است در این سیاره نیز فصل های سال وجود دارد اما نه به مثابه ی آنچه که ما تجربه اش را داریم.هرسال بهرامی کمابیش ۲ برابر سال زمینی یعنی ۶۷۸روز به درازا می کشد

اما اکنون زمان رد نظریه شهاب سنگ های به دام افتاده در مدار بهرام که باعث به وجود آمدن ۲ ماه کوچک در این سیاره شده اند رسیده است..چرا که این دو قمر با شکل و ظاهری نامتجانس نه از سر اتفاق که در بیگ بنگ بزرگ از همان ابتدا در مدار این سیاره قرارگرفته اند و مشابه قمر زمین که از زمان پدیدآمدن این کره در مدارش به گردش درآمد.
که در توضیح شکل ظاهری و ویژگی های این قمر ها باید به بدقواره و ناهموار بودن سطح آن اشاره کرد که دلیل وجود این حالت را میتوان بر اثر حوزه ی مغناطیسی در کره ی مریخ که بیش از اندازه است،دانست و همچنین سستی عنصرخاک قسمت هایی ازقمر ها و سرعت و گردش فاصله آن با مریخ و نیز حوزه ی گرانشی قمر نسبت به کره
و مادامی که قمر مریخ به دلایل فوق قادر به کارایی شبیه به آنچه که قمر زمین دارد نباشد میتوان بر روی تغییر در جو قمرها و کارکردن به صورت تخصصی و جداگانه بر روی قمر ها اندیشه کرد
بهرام یک دوم زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر است با مساحت خشکی های روی زمین و همانند زمین یخ های قطبی ،دره های گود، کوه، غبار و طوفان دارد و فرسوده بودن بیشتر دهانه های برخوردی سیاره ی بهرام نشان دهنده ی پرکاری زیاد پدیده های زمین شناسی در این سیاره است که این خود به این معنی خواهد بود که ما باید آمادگی برای برخورد های شهابی را دارا باشیم
خانه های ما باید چگونه ساخته شود؟آیا دانش مهندسی کنونی ما پاسخگوی نیازی های آینده مان خواهد بود؟
در بارش های احتمالی شهاب سنگ آیا ما آمادگی مدیریت بحران را خواهیم داشت؟
و سکنی گزیدن ما و گرم تر شدن این کره ی سرد آیا برای ما خطراتی به همراه خواهد داشت؟آب شدن یخ های قطبی و گرم شدن آن قطعا باعث کمترشدن سطح خشکی خواهد شد و علاوه بر آن امکان به وجود آمدن موجودات دیگری خواهد بود که قاعدتا ویژگی های زیست شناختی متفاوتی از ما خواهند داشت و آیا ما امکان میزبانی از آنان را خواهیم داشت؟
آیا ما برای زندگی در سطح مریخ نیاز به پوشیدن لباس های متفاوت از آنچه که امروزه از آن استفاده میکنیم خواهیم داشت؟
آیا با توجه به فشار موجود در جو امکان طراحی لباسی سبک و قابل انعطاف را خواهیم داشت؟
آیا تاثیرات جوی و اتمسفر غالب بر محیط با بدن و پوست ما سازگاری لازم را پیدا خواهد کرد؟یا نیاز خواهد بود که ما آلیاژ به خصوصی را همیشه همراه خود داشته باشیم؟
جو رقیق حاکم بر مریخ تا چه اندازه نیاز به حفاظت در برابر پرتو افکندن خورشیدی و کیهانی را در ما ایجاد خواهد کرد؟
ما برای زمینی سازی مریخ نیاز به ایجاد جو، گرم نگه داشتن وجلوگیری از از دست رفتن جو و نشت آن به فضای بیرون خواهیم داشت
و این آن مهم است که نیو اسکای قادر به انجام آن است
بزرگترین کشف قرن ،تغییر چگالی در مریخ و ایجاد اتمسفر پایدار
و من باید دوباره کلام کاشف این کشف شگرف تاریخی را یادآور شوم که” ما می توانیم جو مریخ را تغییر بدهیم از ۵ میلی بار تا مرز ۲۰۰میلی بار افزایش بدهیم .فراوانی اکسید آهن و دی اکسید کربن و اکسیژن و نیتروژن و بخار آب و نمک و گازهای بی اثر نشانه ی خوبی ست که به ما فرصت تغییرات جوی و دمایی مریخ را می دهد.
دستیابی ما به تکنولوژی تغییر چگالی هوا در سطح بالا نوید بخش گام بزرگ و سریع در ایجاد حیات آب و ایجاد اتمسفر پایدار در جو مناطقی خاص در مریخ خواهد بود”
و این یعنی آغاز زندگی ای جدید
پایانی بر قهر و غلبه ها
روی آوردن به سپیدی و صلح و نجات بشر
آیا روزی که از پنجره ی اتاق های مریخی مان به کهکشان و به کره ی آبی رنگ در دور دست ها چشم دوختیم دلهامان پر خواهد شد از عشق؟از نور از زیبایی و شکوه

زهرا احمدی ازغندی