محیط زیست

محیط زیست

فضای سبز شهری، سلامت عمومی و عدالت زیست محیطی: چالش های ایجاد شهر هایی سبز

 

فضای سبز شهری، مانند پارک ها، جنگل ها، پشت بام های سبز، باغ های عمومی، خدمات اکو سیستم متفاوتی را فراهم میکند. فضای سبز همچنین فعالیت های فیزیکی، سلامتی روانی، و سلامت عمومی در ساکنان شهری را فراهم میکند. این مقاله به بررسی مقالات انگلیس و آمریکا در مورد فضای شهری، مخصوصا پارک میپردازد و تلاش های انجام شده در مورد شهر های آمریکا   و شهر های چین را با هم مقایسه میکند. بیشتر مطالعه ها در این زمینه نشان میدهند که توزیع این چنین فضا هایی معمولا بیشتر موجب منفعت جامعه ی سفید پوستان و قشر مرفه میشود. دسترسی به فضای سبز ازین رو به عنوان یکی از موضوعات عدالت اجتماعی مطرح میشود. بسیاری از شهر های ایالات متحده برنامه های راهبردی در پی گرفته اند تا بتوانند میزان تامین فضای شهری را افزایش دهند، مخصوصا در محله هایی که از نظر کمیت و کیفیت پارک ها ضعیف است. این برنامه های راهبردی شامل ایجاد فضای سبز در قسمت های باقی مانده ی شهری و استفاده ی مجدد از زیرساخت حمل و نقل منسوخ و یا بدون استفاده میباشد. برنامه های راهبردی مشابه نیز در شهر های چین مورد استفاده قرار گرفته است که کنترل دولتی بیشتری در تامین زمین در این کشور در نظر گرفته شده است اما انگیزش های بازاری مشابه برای سبز سازی محیط شهری در نظر گرفته شده است. اما در هر دو زمینه، برنامه های راهبردی سبز سازی شهری ممکن است متناقض باشد. در حالی که معیار جدید فضای سبز برای مشکلات موضوعات عدالت زیست محیطی، میتوانند جذابیت شهری و سلامت زیست محیطی را ایجاد کرده و همچنین ممکن است هزینه های مسکن سازی و ارزش مالکیت را نیز افزایش دهد. در نهایت، این موضوع میتواند موجب به نوسازی و جابجایی در بسیاری از سکونت گاه ها در مکان هایی شود که برنامه های سبز سازی فضای شهری در آن جا اجرا شده اند. برنامه ریز های شهری، طراحان، و اکولوژیست ها ازین رو باید بر روی برنامه های راهبردی فضای سبز شهری متمرکز شوند که به اندازه ی کافی فضای سبز ایجاد کرده و ازین رو بتواند به صورت شفاف از پایداری های اجتماعی و زیست محیطی پشتیبانی کند.

 

زینب باقری

 

یون منفی

—آنها اتمهای اکسیژن هستند با یک الکترون اضافه و آنها به ما کمک می کنند تا احساس بهتری بکنیم.

—در هوا ذرات با بارهاي مثبت و منفي وجود دارند.

—بالا بودن ميزان يون مثبت در هوا باعث احساس افسردگي، سر درد و سستي و رخوت و …. در افراد مي گردد.

—يونهاي منفي مي توانند به ذرات مسموم معلق در هوا چسبيده و هوا را از وجود آلاينده ها پاك نمايند.

—

—تأثیر فوق العاده ای در بیوشیمی انسان دارند.

—زمانیکه یونیزاسیون هوا در بیمارستانها و اماکن کاری اروپا و روسیه اجباری است، درکشور ما علیرغم هوای مسموم و بسیار آلوده به تازگی مورد توجه قرار گرفته است .

—یونها ذرات باردار موجود درهوا هستند که در طبیعت زمانیکه انرژی بر مولکولی مانند دی اکسید کربن، اکسیژن، آب یا نیتروژن وارد میشود ، باعث می شود که یک الکترون از مولکول جدا شده و یک یون باردار مثبت به جا بگذارد.

—تحقیقات علمی ثابت کرده اند که در فضاهایی که از یون منفی بالایی برخوردار هستند آثار حساسیت ، آسم ، افسردگی ، خستگی و سر درد کمتر دیده می شود و در این مکانها افراد از توانایی ، قدرت کار ، تمایل به همکاری و کارکرد مغزی بالاتری برخوردار بوده و ضریب اشتباه آنان پائین می آید.

—مطالعات در دانشگاه کلمبیا و انستیتو روانشناسی ایالت نیویورک نشان می دهد که دستگاه های مولد یونی با در صد بالا به صورت خاصی به شکل ضد افسردگی عمل می کنند.

—الکترون جدا شده خود را به نزدیکترین مولکول می چسباند و آن را تبدیل به یون باردار منفی می کند.این یون باردار منفی اکسیژن است که بهترین تأثیر را بر ما دارد.

—یونهای منفی ذرات باردار الکتریکی هستند که آلودگی های موجود در هوایی را که ما تنفس می کنیم از بین میبرند و اثر جوان کننده ای بر سیستمهای فیزیولوژیکی ما دارند. (مانند سیستم تنفسی(

—یونهای منفی آرامش بخش هستندو اعصاب را تسکین داده و ما را سرشار از انرژی می کنند.

—

—فضاهایی که از یون منفی زیادی برخوردار هستند به شکل کامل چشمگیری نشان داده اند که از رشد باکتریها و خیلی عوامل بیماری زای دیگر جلوگیری کرده و در از بین بردن گرد و غبار ، ویروسها، دود سیگار، شورهء حیوانی، بوی نامطبوع و دودهای شیمیایی مسموم کننده تأثیر بی نظیری دارند.

—یون منفی باعث از بين بردن باكتريها، جلوگيري از پير شدن سلولهاي بدن، بالا بردن توانايي نگهداري اكسيژن در خون، بهتر كردن عملكرد سوخت و ساز بدن، بالا بردن ميزان هوشياري، از بين بردن خستگي ، بالا بردن مقاومت بدن(سيستم ايمني) در مقابل بيماريها، تآثير اساسي در معالجه ء سردرد، بي خوابي/كم خوابي، آلرژي، آسم و فوائد بسيار ديگر.

—يونهاي منفي (بار منفي) خود را به آلاينده ها و عوامل آلرژي زا كه به صورت مثبت باردار هستند مي چسبانند . ذرات تشكيل شدهء جديد بزرگتر و سنگين تر هستند و بنابر اين به طرف زمين كشيده مي شوند و از فضاي تنفسي ما خارج مي گردند.

—اغلب آلاينده هاي معلق به صورت مثبت باردار هستند و بر عكس يونهاي منفي به صورت منفي بار دار هستند. در فضاهايي كه يون منفي با غلظت (چگالي ) بالا در آن وجود دارد، آنها مي توانند بار آلاينده هاي معلق را به بار منفي تبديل كنند.

—

—FDA(سازمان دارو و خوراك آمريكا)به عنوان يك راه معالجهء تآئيد شده. مورد تآئيد يونيزاسيون امري اجباري در بسياري از بيمارستانهاي اروپا و روسيه است.

—مهندسين خود را جهت آزمايش يك دستگاه مولد يون منفي به كار گرفت

—مجلهء Good Housekeeping   در ماه مارچ 1999

—آنها دستگاه را در يك مخزن پر از دود گذاشتند و سپس متوجه شدند كه مخزن كاملآ از دود پاك گرديده است.

—نتيجهء تحقيقات اخير سازمان كشاورزي آمريكا نشان مي دهد كه يونيزه كردن يك اتاق باعث كاهش 52% غبار و 95% باكتري موجود در هواي آن اتاق مي گردد. ( لازم به تذكر است كه بيشتر آلاينده هاي موجود در هوا در ذرات غبار معلق در هوا زندگي مي كنند.)

—تعداد یون منفی در سانتی متر مکعب در هوای :

—کوهستان: 10000 عدد

—جنگل: 4000 عدد

—هوای آلوده تهران: 100 عدد

—

—اين امر موجب مي شود كه جذب مغناطيسي بين آلاينده هاي معلق در هوا بوجود آيد و درنتيجه آنها به يكديگر مي پيوندند و سنگينتر از آن حدي مي شوند كه بتوانند به صورت معلق در هوا باقي بمانند و بدون آسيب رساند ن به چيزي روي زمين مي افتند و ديگر در مسير هواي تنفسي شما قرار نخواهند گرفت.

—حتي اگر آنها قبل از اينكه به زمين برسند تنفس شوند، چو ن ذرات بزرگتري هستند توسط فيلتر هاي بالاي ناحيهء تنفسي فيلتر مي شوند.

—در صورتي كه توليد يون منفي به صورت ادامه دار نباشد ، بعضي از اين آلاينده هاي بزرگ شده مي توانند دوباره به هوا بازگردند.

—برخي مطالعات نشان داده كه يون منفي اثر بيولوژيكي روي باكتريها و ويروسها داشته و در صورت تماس، آنها را از بين مي برد.

—يون منفي و اوزون قوي ترين پاك كننده هاي هوا در طبيعت هستند. در دنيا چيزي مؤثرتر از اين دو براي پاك كردن هواي تنفسي ما از عوامل آلرژي زا و آلاينده ها وجود ندارد. متآسفانه اكنون به دليل نزديكي ساختمانه و منازل به يكديگر اين دو نمي توانند تآثير خود را در فضاي داخلي ساختمانها به صورت طبيعي بگذارند.

—

مقايسه تركيب هواي پاک و آلوده

آلاينده هواي پاک (ppm) هواي آلوده (ppm)
دي اکسيد گوگرد 0/01 0/001 2- 0/2
دي‌اكسيد كربن 330- 310 700 – 350
منواکسيد کربن 1 > 200- 5 
اکسيدهاي نيتروژن 0/01 0/001 0/5 – 0/01
هیدروکربن ها 1 > 20 – 1
ذرات معلق (3µg/m 20 – 10 700 – 70

مرگ و میر در اثر آلودگی هوا

—در ایران ساليانه ۴۵۰۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا می‌ميرند (مراسم زنگ هواي پاك و آغاز جشنواره كودك و هواي پاك برگزار شد، ۲۵ دی ۱۳۸۹ ).

—مطابق گزارش بانک جهانی در سال ۱۳۸۲، ۸۱۵۲ تن تهرانی به دليل آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.

—درفاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۵، نه تنها از ميزان مرگ بر اثر آلودگی هوا در تهران کاسته نشده، بلکه تنها در آبان ماه سال ۸۵، آلودگی هوای تهران به اندازه نيمی از تمام سال ۸۲ قربانی داشته است.

—چهارمين عامل مرگ و مير در جهان آلودگي هواست. ( گزارش برنا از آلودگي هوا؛ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹)

—به خاطر استنشاق هوای تهران ۹۹۰۰ نفر در سال ۸۴ به دلیل دو آلاینده NOx و PM10 فوت کردند.

—آلاینده PM10 به تنهایی در سال ۱۳۸۸ موجب مرگ ۶۲۰۰ نفر شده است.

—در اثر آلودگی هوایی که در کشور ایران در سال ۱۳۸۹ به وجود آمد، حداقل ۴۰۰۰ نفر در اثر این آلودگی جان خود را از دست داده اند.(خبر نگران کننده رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، ۸ دی ۱۳۸۹).

—میانگین روزانه PM10 در سال 1385 μg/m^3 78/22  بوده است.

—بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) روزانه 8000 نفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

—

—بر اساس نتایج به دست آمده از نرم افزار AirQ پیش بینی می شود حدود 5388 مورد مرگ ناشی از بیماریهای قلبی تنفسی در بزرگسالان منتسب به آلودگی هوابا PM باشد که این مقدار حدود 39/9 درصد کل مرگ های قلبی تنفسی افراد بالای 30 سال را در شهر تهران شامل می گردد.

—آلودگي هواي ايران سالانه بالغ بر 8 ميليارد دلار خسارات اقتصادي به بار مي آورد كه از اين مقدار 1/5 ميليارد دلار تنها به دليل ذرات معلق مي باشد.

—مجید عباسپور استاد دانشگاه صنعتی شریف و رئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشور :

—سال87 هر روز 50مرگ بر اثر آلودگی هوا رخ می داد که امروز این آمار بیشتر شده

—سعید هاشمی کارشناس ارشد بهداشت محیط گفت:

—آمار‌ها نشان می‌دهند که سالانه حدود 1/2 میلیون مورد مرگ و میر در جهان،‌ بر اثر آلودگی هوای شهرها اتفاق می افتد که این میزان به طور قابل ملاحظه ‌ای درحال افزایش است.

—

—کمال‌الدین پیرمؤذن در گفت‌وگو با فارس  با اشاره به مرگ‌ومیر 2هزار و900 تا 4000 نفر بر اثر آلودگی هوا، اظهار داشت: متأسفانه در زمستان با توجه به وارونگی هوا شاهد حادتر شدن وضعیت کیفی هوا می‌شویم.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: باید خارج از شعار به معضل آلودگی هوا رسیدگی شود.وی ادامه داد: هم‌اکنون این باد و باران است که هوای تهران را مدیریت می‌کند و هزینه‌های سرسام آور ناشی از تعطیلی مدارس و واحدهای آموزشی به دلیل آلودگی هوا قابل جبران نیست. ( 28 آبان 1392 )

مايت

—مايت ها به همراه تيك ها  متعلق به زير شاخه Acari Mite بند پايان كوچكي(arthropods) از خانواده كنه ها (Acari Mite)  هستند كه در كلاس عنكبوتيان جاي دارند. علم شناسايي و بررسي مايت ها و تيك ها آكارولوژي نام دارد.

—مايت ها به طور تقريبي 48200 نوع مي باشند.

—در شمار وسيعي از گونه هاي انگلي در ميان حيوانات زنده و گياهان مي باشند.

—بعضي از آنها نيز از قارچها تغذيه مي كنند .

—اهميت مايت ها  در پزشكي

—مايت هاي موجود در گرد و غبار عامل اصلي بسياري از بيماري هاي آلرژيك و تنفسي مي باشند مانند تب يونجه ، آسم ، اگزما،كه بصورت جوش و آماس بر روي پوست ظاهر شده ، مسري نبوده و با بدتر شدن به بيماري با عوارض وخيم پوستي در سراسر بدن مي انجامد.

—در زمان خواب، تنفس مايت ها ، باعث مي گردد كه نوعي آنتي ژن در بدن توليد شود.

—امروزه پذيرفته شده است كه در نهايت تحريك ناشي ازتنفس مايت ها باعث ايجاد حساسيت فوق العاده شده كه منجر به واكنش بسيار شديد بدن مي گردد.

—

—آلرژن مايت خاكي

—به نظر مي رسد كه آلرژن مايت خاكي در ميان شديد ترين عوامل آلرژي قرار دارد. مانند بيشترين اشكال ديگر آلرژي ها، شروع معالجه آلرژي مايت با پيشگيري و پرهيز درمان پذير مي گردد.

—براي جلوگيري از عفونت گزيدگي مايت كنه مي توان از حشره كش هاي ضد انگل مانند بنزيل بن روآت با صابون سولفور و همچنين پودر سولفور جهت كنترل و از بين بردن جمعيت مايت انگل كنه استفاده نمود.

سموم منتشره

—اتيل آلدئيد(CH3 CHO)

—مايعي بدون رنگ و قابل اشتعال بوده كه با آب مخلوط شده و رقيق مي گردد. اتيل الدئيد خالص داراي بوي زننده وتندي بوده و از تنفس آن حالت خفگي به انسان دست ميدهد ولي رقيق شده آن بويي شبيه بوي ميوه را دارد.

—انتشار طبيعي آن از بعضي مواد خوراكي مانند ميوه هاي پلاسيده و يا پس از جوشيدن قهوه در هوا منتشر مي گردد.

—به صورت مصنوعي در اثر سوخت ناقص چوب در بخاري ها (شومينه ها )، محل آتش سوزي، كارخانه قهوه سازي، سوختن

—توتون و تنباكو، همچنين دود ناشي از اگزوز وسايل نقليه متصاعد مي گردد. صنايع مختلفي موجب انتشار اين سم در هوا هستند.

—اتيل آلدئيد باعث ايجاد سرطان شده و تنفس ميزان كم آن به مدت طولاني عوارض نا شناخته اي را در بر دارد.

—آكرولين Acrolein C3H4O

—آكرولين مايع بدون رنگ و گاهي زرد با بوي نا مطبوعي بوده و به آساني مشتعل شده و سريعاً در مجاورت هوا در اثر فعل و انفعال ديگر آلاينده ها در هواي باز تشكيل مي گردد.

—از عوامل پديد آمدن آكرولين می توان به سوختن توتون، دود ناشي از سوختن اگزوز وسايل نقليه (رانه ها)اشاره کرد.

—تاثير اصلي تنفس طولاني مدت آكرولين (تنفس در مجاورت آن) شامل حملات تنفسي عمومي سرتاسري شديد، تورم و التهاب چشم، بيني وگلو است.

—آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا ( EPA ) آكرولين را از نگران كننده ترين آلاينده هاي داراي پايه سمي كه در ايجاد سرطان نقش موثري دارند قرار مي دهد.

—آرسنيك و تركيبات آن

—آرسنيك جامد (معدني) به صورت عنصر در پوسته زمين يافت مي گردد .

—آرسنيك خالص خاكستري فلزي رنگ مي باشد .

—آرسنيك معمولا به شكل تركيب با عناصر ديگر نظير اكسيژن ،كلرين و سولفور در طبيعت يافت مي گردد.

—در گياهان و حيوانات به صورت تركيب با كربن يا هيدروژن وجود دارد. اين نوع آرسنيك را ارگانيك مي نامند.

—بيشترين تركيبات آرسنيك بدون بو و قابل حل درآب هستند.

—آرسنيك معدني (آلي) در طبيعت يافت مي شود.

—آرسنيك در هوا براثر فعاليت هاي آتشفشاني آزاد مي گردد.

—آرسنيك و تركيبات آن

—هواي آلوده به آرسنيك همراه مواد معدني و اوره بوده از طرفي فعاليت هاي تجاري و صنعتي مانند آبكاري فلزات و صنايع چوب آرسنيك را در هوا وارد مي كنند. آرسنيك از هوا به خاك وارد مي شود.

—آرسين ،يك تركيب در بر دارنده آرسنيك وهيدروژن است و در صنايع ميكرو الكترونيك وSemiconductor استفاده مي شود.

—آرسنيك (غير ارگانيك )معدني براي انسان سم است .آرسنيك ارگانيك زيان كمتري دارد.

—آرسنيك و تركيبات آن

—ميزان زيان آرسنيك غير ارگانيك درغذا يا آب مي تواند كشنده باشد، آرسنيك بيشترين صدمه را به بافت هاي اعصاب ،معده و روده و پوست مي زند.

—تنفس آرسنيك غير ارگانيك خطر سرطان ريه را افزايش مي دهد.

—ورود آرسنيك به بدن باعث بالا رفتن خطر سرطان پوست شده و موجب پيدايش تومور در مثانه ،كليه ،جگر و ريه مي شود.

—آرسنيك غير ارگانيك در طبقه بندي سم هاي شناخته شده سرطان زا قرار دارد.

—

—بنزن Benzen

—بنزن مايعي بي رنگ با بوي شيرين بوده كه در مجاورت هوا به سرعت تبخير مي گردد و به شدت قابل اشتعال است بنزن در طبيعت وجود دارد و به وسيله انسان نيز تو ليد مي گردد.

—منبع انتشار بنزن در هوا ناشي از سوختن ذغال سنگ و چوب و همينطور روغن است .

—بطور تقريبي پنجاه درصد بنزن اطراف ما از اگزوز رانه ها و تبخير بنزن و گازوئيل در جايگاههاي عرضه آن وارد هوا مي گردد.

—تبخير حلال هاي صنعتي و استعمال دخانيات نيز از ديگر عوامل آلوده كردن محيط زندگي ما بوسيله بنزن هستند.

—بنزن Benzen

—برخي از صنايع از بنزن براي ساختن ديگر مواد سازنده ي پلاستيك، رزين، نايلون وفيبرسنتتيك استفاده مي كنند.

—بنزن مورد استفاده در ساخت برخي پلاستيك ها ، واشرها و مواد ليز كننده، قالب ها و مواد شوينده ،داروها و ضدعفوني كننده وحشره كش ها است.

—توليد بنزن در طبيعت در اثر آتش سوزي در جنگلها و آتش فشانها هستند.

—تنفس طولاني مدت بنزن باعث ايجاد اختلالاتي در سيستم گردش خوني بدن مي گردد.

—بنزن به خصوص باعث ايجاد پوكي استخوان شده و با از بين بردن بافت هاي خوني مغز استخوان بافت هاي سازنده سلولهاي خون در بدن را از بين مي برد.

—

—بنزن Benzen

—بنزن به سيستم ايمني و ژنتيك بدن آسیب وارد می کند.

—بنزن باعث كم خوني Anemia و افزايش خون ريزي مي گردد.

—خطر مسموميت با بنزن بسيار جدي بوده و مجموعه اي از بيماري ها و عوارض بد را شامل ميشود. مانند: احساس خواب آلودگي، سنگيني خواب، فرسودگي و كوفتگي، تشنج،استفراغ، سر درد، تپش قلب،گيجي و بيهوشي.

—خطر مسموميت با بنزن در پايان منجر به سرطان خون و لنفاوي و مرگ مي گردد.

—

—Butadiene C4H 6

—بوتادين گاز بدون رنگ با بويي ملايم شبيه بنزين است، بصورت طبيعي در زمان سوختن حاصل شده و بصورت مصنوعي نيز توليد مي گردد.

—بوتادين از اتانول نیز به دست مي آيد.

—بيشترين عامل انتشار آن در هوا اگزوز رانه ها و سوختن نفت و مشتقات آن است.

—از عوامل انتشار آن سوزاندن چوب براي گرماي محيط و متصاعد شدن بوتادين طي انجام پروسه هاي صنعتي است.

—

—Butadiene C4H 6

—بوتادين در توليد پلاستيك نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

—تحقيقات نشان داده اند كه تنفس دراز مدت بوتادين موجب افزايش بيماري هاي قلبي و انسداد رگهاي بدن مي گردد. ميزان بيشتر آن باعث بيماري هاي اعصاب و تيرگي بينايي مي شود.

تاثیر آلودگی هوا بر انسان ها

—دی اکسید گوگرد

—SO2 حتی در غلظت های بسیار کم موجب:

— ایجاد واکنش هایی در مغز

—تحریک غشاء مخاطی دستگاه تنفس

—افزایش مقاومت ریه به جریان هوا

—درد در ناحیه سینه

—دی اکسید گوگرد

—گاهی ریزش خون از بینی

—اثر بر سیستم گوارش

—تحریک چشم

—تنگی نفس

—افزایش ضربان قلب

—افزایش سرعت حرکات تنفسی

—توسعه بیماریهای مزمن ریوی بخصوص برونشیت ، سرفه و کاهش ظرفیت تنفسی می گردد.

—دی اکسید گوگرد

—همچنین خون افرادی که در معرض این گاز قرار گرفته اند نشان می دهد که این گاز سنتز DNA(عامل انتقال وراثت ) را مختل می کند و از رشد برخی از گلبولهای سفید خون (لنفوسیتها) جلوگیری می کند که در نتیجه سیستم دفاعی بدن کاهش می یابد .

—اکسیدهای ازت

—اکسیدهای ازت به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت انسان اثر می گذارند .

—اثر مستقیم آنها بستگی به نوع اکسید دارد زیرا NO2 نزدیک به چهار برابر بیشتر از NO سمی است و در غلظت های مساوی با CO از آن زیان آورتر است .

—اکسیدهای ازت

—اثرات ثابت شده NO2 بر روی انسانها کاملا به اثر تنفسی محدود می شود که باعث پیامدهائی نظیر اختلال در بویائی ، بیحالی ، خستگی ، ناراحتی های حفره بینی ، اشکالات تنفسی ، تحریک گلو ، چشم ، ناراحتی های اعصاب ، گشادی مردمک چشم ، افزایش برونشیت حاد و تولید نیتروزامین .

—هیدروکربنها

—اثر مضر آنها اغلب از طریق واکنشهای فتوشیمیایی که مواد ثانوی آلوده ساز تولید می کنند می باشد .

—اکسیدان های فتو شیمیایی : علائمی از قبیل سرفه ، کوتاه شدن تنفس ، انقباض مجاری هوایی ، سردرد ،‌تنگی نفس ،‌اختلالات تنفسی ، تغییر گلبولهای قرمز خون ، التهاب حلق و گلو ، تحریک چشم و آبریزش چشم می تواند نتیجه تماس با این آلاینده باشد .

—منواکسید کربن

—مونوکسید کربن چهار نوع اثر مهم بر اعمال فیزیولوژیکی انسان دارد:

—1 ) اثرات قلب و عروق

—2) رفتارهای عصبی

—3 ) اثر Fibrinolysis

—4 ) اثر بر جنین

—منواکسید کربن

—وجود CO در هوای تنفسی قادر است مقادیر زیادی از هموگلوبین خون را به کربوکسی هموگلووبین     ( COHB) که یک ترکیب پایدار است تبدیل کند و از مقدار هموگلوبین که اکسیژن را به بافتها می رساند بکاهد و باعث اختلالات جزئی در برخی اعمال بدن ، اثر بر سیستم اعصاب مرکزی ، اختلال در تشخیص زمان ، اشکالات بینایی ، تغییر در اعمال قلب ، تنفس ، خستگی ، خواب آلودگی ، حالت کما و مرگ گردد .

—میل ترکیبی مونوکسید کربن باهموگلوبین خون حدود 220 برابر بیشتر از اکسیژن است.

—منواکسید کربن

—در محیط های آلوده کربوکسی هموگلوبین خون به سرعت افزایش می یابد.

—در جوانان با رسیدن کربوکسی هموگلوبین خون به 5% ، ظرفیت اکسیژن گیری بدن پایین آمده و اثرات آن روی قلب به وضوح آشکار می شود.

 

—ذرات

—ذرات استنشاق شده ممکن است در مجاری تنفسی فوقانی اثر تحریکی داشته و یا در داخل شش ها نفوذ نماید وایجاد عوارضی در ششها نماید، که منجر به اختلالاتی در اعمال تنفسی گردد.

—از جمله ذرات معلق در هوا عنصر سرب است که بیشتر از طریق تنفس وارد بدن می شود و قابلیت حمل اکسیژن در خون را کم می کند ، لذا اکسیژن کافی به مغز نمی رسد.

—این نارسائی در کودکان می تواند منجر به عقب ماندگی ذهنی شود و یا سرب می تواند بر روی دستگاه خون ساز کلیه و مجاری ادراری اثر گذارد .

—ذرات

—اثرات مزمن :

—سردرد ، ضعف ، سستی یبوست ، خط آبی یا بورتون در سرتا سر لثه ها ، بی اشتهایی و کم خونی

—اثرات نامطلوب :

—کاهش میدان دید (بر اثر این کاهش حمل و نقل زمینی و هوایی با اشکالاتی روبرو گردید . )

—اثرات روانی کاهش میدان دید در یک منطقه که ساکنان آن از تماشای زیبایی های طبیعی محروم می شوند قابل ملاحظه است.

—دی اکسین ها

—اصطلاح دی اکسین به گروهی از ترکیبات آلی کلره اطلاق می شود که اغلب آنها در پروسه سوزاندن تولید می شوند.

—اساس مولکولی دی اکسین دو حلقه بنزن با ۲ پل اکسیژن می باشد که تحت عنوان Polychlorinated –dibenzo-para-dioxine شناخته می شوند.

—ترکیبات دی اکسین از سمی ترین آلاینده های زیست محیطی به شمار می روند و دارای ۷۳ ایزومر می باشند. در میان ایزومرهای دی اکسین سمی ترین آنها TCDD می باشد با فرمول C12H4CL4O2 و شامل ۲۲ ایزومر است . وزن مولکولی آن ۳۲۲ و نقطه ذوب آن ۵۷۷ فارنهایت می باشد.

—دی اکسین ها

—ترکیبات PCDD تا حرارت ۱۳۰۰ درجه فارنهایت پایدار می باشند و فشار جزئی آنها در شرایط طبیعی یک میلیونیم میلیمتر جیوه است،بنابراین قابلیت فرار از سطوح را در حرارت محیط ندارند.

—خواص فیزیکی همراه با پایداری حرارت و انحلال کم آن در آب ۳ خاصیت عمده دی اکسین در محیط زیست می باشد.

—اثر دی اکسین ها بر روی موجودات زنده ۱۰۰۰۰ برابر قوی تر از سیانور می باشد و این ترکیبات اثرات سرطان زایی بسیار بالایی دارند.

—سوزاندن زباله به ویژه به صورت غیر بهداشتی مهمترین عامل انتشار این ترکیب در محیط زیست میباشد.

—دی اکسین ها

—از عوارض عمده دی اکسین بر انسان آسیب کبدی و ناراحتی های شدید پوستی می باشد.

—نحوه انتشار این ماده را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
۱) سوزاندن زباله به ویژه مواد پلاستیکی
۲) پروسه تولید ترکیبات PCB
۳) در صنایع سلولزی

—دی اکسین ها

—سوزاندن بیشتر کاغذ در اروپا نسبت به آمریکا PCDD بیشتر در اتمسفر اروپا به وجود آورده است.

—در رابطه با PCDD برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است موارد ذیل می باشد :
۱) این ترکیب سمی ترین و خطرناکترین آلاینده شناخته شده زیست محیطی می باشد.
۲) ترکیب ۲,۳,۷,۸ TCDD در میان ترکیبات سمی PCDD از همه خطرناک تر است.
۳) در جهت کاهش PCDD در طبیعت باید اکیدا از سوخت ناقص زباله در حرارت کمتر از ۱۳۰۰ درجه فارنهایت جلوگیری کرد.

—هیدروکربنهای آروماتیک

—هیدروکربنهای آروماتیک که از لحاظ بیوشیمیایی و بیولوژیکی فعال و برخی از آنها بالقوه سرطانزا هستند، یا از بنزن مشتق شده‌اند و یا به آن مربوط می‌شوند.

—ابتلا به سرطان ریه در نواحی شهری به هیدروکربنهای چند هسته‌ای خارج شده از اگزوز اتومبیل‌ها نسبت داده شده است.

—بنزوپیرین ، سرطانزاترین هیدروکربنهاست.

—بنزاسفنانتریلین ، بنزوانتراسین و کریزین هم مواد سرطانزای ضعیف‌اند.

—مواد رادیو اکتیو

—مخفی ترین و وحشتناک ترین منبع آلودگی هوا مواد رادیو اکتیو هستند که اثرات جسمانی و ژنتیکی را در انسان بوجود خواهد آورد .

—

—سرب

—سرب وارد شده در هوا به سختی می توان تحت کنترل درآورد.

—علائم بيماريهای حاصل از سرب کاملاً متفاوت و در وهله اول غيرقابل تشخيص می باشد.

—در مراحل اوليه بی حوصلگی، بی اشتهايی و کمبود تحرک را می توان نام برد.

—کم شدن وزن وخون علائم ديگری از مسموميت در اثر سرب می باشد.

—در بين بانوان عادات ماهانه صورت نمی گيرد و يا به تعويق می افتد.

—سرب

—تغييرات کلی در شکل خون بوجود می آيد.

—گلبولهای قرمز خون تغيير شکل می دهند.

—در اثر رسوب سرب در دهان ، لثه و دندانها به رنگ خاکستری در می آيند.

—اين رنگ خاکستری می تواند حتی بعد از رفع مسموميت نيز مدتی پابرجا بماند.

—

—سرب

—اثرات مسموميت ناشی از سرب می تواند دامنه گسترده تری پيدا کند و به مشکلات و نارسائيهای زير مبتنی گردد :

—کاهش ضربان نبض

—ازدياد فشار خون

—چروک خوردن کليه

—پارگی يا درد شديد عضلات (پارگی عضلات در اثر از دست دادن خاصيت کششی)

—بيماريهای مغزی همراه با سردردهای شديد

—صرع
—سرب

—علاوه بر بيماريهای نامبرده ، تاکنون در اثر مسموميت سرب ، بيماريهای عصبی ، فلج ، بيماريهای مفصل و کم خونی نيز مشاهده شده است.

—در اثر وجود سرب در بدن احتمال تغييرات ژنتيک و يا بطور کلی دگرگونی عوامل ارثی نيز موجود است.

—مسموميت های شديد در اثر سرب معمولاً بين انسانهايی رايج است که تماس مداوم با سرب دارند. از آن جمله کارگران کارخانه هايی که به نحوی با سرب در تماس هستند را می توان نام برد.
—سرب

—در اينجا لازم به ذکر است که وضع سلامتی پليس های راهنمايی ، که اکثر در خيابان های پر رفت و آمد خدمت می کنند بايد در رابطه بامسموميت سرب مورد بررسی قرار گيرد. زيرا هوای مورد استنشاق اين اشخاص – علاوه بر آلوده بودن به ساير مواد مولد آلودگی – همواره آغشته به سرب می باشد و حفظ سلامتی اين افراد وظيفه تمام افراد جامعه است.

—جیوه

—جیوه یک فلز سنگین است که به شکلهای مختلف در محیط وجود دارد.

—باعث آسیب به کبد ، مغز و سیستم تنفسی ، پوست ، چشمها ، سیستم اعصاب مرکزی و غیره می شود.

—فرم غبار و فرم گازی آن نسبت به مایع آن سمیت بیشتری دارد.

—ترکیبات دو ظرفیتی جیوه از ترکیبات یک ظرفیتی آن سمی ترند.

—ترکیبات جیوه به شکل آلی سمی تر از فرم غیر آلی آن می باشد.

—جیوه بعنوان سم عمومی سلول عمل می کند یعنی با سولفو هیدرید پروتئین ها پیوند شیمیایی برقرار کرده و با آسیب به غشاء و کاهش میزان RNA سبب از کار افتادن سیستم های آنزیمی می شود .

—جیوه

—سمیت جیوه و ترکیبات آن بستگی به میزان انحلال هر یک دارد که بر جذب سطحی و پخش آن در ارگانیسم های بدن تاثیر گذار است .

—کلیه ها و سیستم عصبی در برابر این ترکیبات بسیار آسیب پذیر ترند .

—جیوه به شش ها آسیب حاد زده و به سیستم عصبی مرکزی آسیب مزمن وارد می سازد .

—مسمومیت تنفسی حاد بسیار خطرناک است .

—کلرید جیوه ( II ) یکی از سم های قوی با قابلیت خورندگی است .

—در صورت کاهش دما کلرید جیوه ( II ) به کلرید جیوه (I ) تبدیل میشود که حالت رسوب داشته و به کمک کربن فعال میتوان آنرا جذب نمود .

بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

—برخی از بیماری ها ناشی از آلودگی هوا عبارتند از:

—آمفیزم

—این بیماری در نتیجه انقباض لوله‌های برونشیال و تخریب كیسه‌های هوایی توسط آلاینده‌ها به وجود می‌آید و باعث كوتاهی نفس در فرد بیمار می‌شود.

—برونشیت مزمن

—از مشخصات این بیماری ‌سرفه‌های پی در پی و جریان خلط مستمر در شخص مبتلا است. مواد آلاینده باعث تخریب مژك‌های مجاری تنفسی‌، كه مواد محرك را از ریه خارج می كنند، شده و در نتیجه سرفه تنها راهی خواهد بود كه ذرات از ریه بیرون رانده شوند. در صورتی كه برونشیت مزمن درمان نشود، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

—حساسیت

—مواد آلاینده می‌توانند باعث عكس‌العمل‌های آلرژیك مختلفی از جمله آبریزش بینی، تنگی نفس، خارش پوست، اشك چشم و عسطه‌های پی در پی شوند.

— آسم

—در یك حمله آسمی، مجاری تنفسی باریك شده و عبور هوای تنفسی به حداقل می‌رسد و در نتیجه بیمار دچار تنگی نفس می‌شود. می‌تواند موجب انفاركتوس یا التهاب قلب گردد كه عمدتاً به صورت سینه درد، طپش قلب، تنگی نفس و اختلال در سیستم قلب تظاهر می‌كند.

—سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی

—هر چندكه این بیماریها مستقیماً و منحصراً مربوط به آلودگی هوا نیست، اما آلودگی هوا یكی از عوامل مهم به وجود آورنده و تشدید كننده آنها به حساب می‌آید. براثر احتراق مواد آلی (زغال٬ چوب٬ نفت وغیره) در حرارت های بین 800-200 درجه سانتی گراد و بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی مقداری هیدروكربنهای سرطان زا تولیدمی شود. نوع ومقدار تولید این موادسرطان زا بستگی به نوع سوخت٬ حرارت٬ میزان اكسیژن و عوامل دیگر دارد. ثابت شده است مقداری از مواد سرطان زا بر اثر احتراق توتون و تنباكو (سیگار كشیدن) و سوختن چوب، هیزم و كاغذ و مقدار زیادی از این مواد هم بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل در موتور خودروها تولید می شوند. بطور كلی با فرض اینكه اتومبیل ها در شرایط استاندار فنی كار بكنند در عرض یكسال در شهر تهران حجم زیادی ماده شیمیایی سرطان زا بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل تولید و در هوا پخش می شود.

—

آب و هوا

پيش از آنکه از تاثيرات آب و هوا گفته شود لازم است فرق بين هوا و آب و هوا را جهت اطلاع بيان نماييم و سپس به اصل موضوع پرداخته شود.

هوا: بررسي حالتي آني و زودگذر و کوتاه مدت از عناصر جوي را گويند. مثلاً درجه حرارت و يا رطوبت ساعت 6 صبح روز فلان.

آب وهوا: مجموعه اي از شرايط دائمي جو است که با مشاهدات و اندازه گيري هاي فراوان و دائمي روزانه، ماهانه و سالانه در مدت زمان طولاني بدست آمده باشد.

و اما حوادثي که در اثر تغييرات جوي و آب و هوايي در طول مدت عمر انسانها در مناطق مختلف عرض هاي جغرافيايي و قاره ها اتفاق افتاده فراوان و از حوصله بحث و نوشتار خارج است و فقط به منظور تنوير افکار عمومي واطلاعات نسبي از کم و کيفيت حوادث، چند نکته و پيش آمد را ذکر مي نماييم، يکي از علل مهم حرکت آريايي ها از دشت ها و جلگه هاي سيبري به طرف جنوب و وارد شدن به سرزمين هاي ايران از خشکي هاي دو طرف درياي خزر و همچنين رفتن به هند و اروپا، خشک شدن سرزمين هاي اصلي آنان به علت سرماي طاقت فرساي آن ناحيه که قبلاً مورد استفاده آنان جهت پرورش دام هايشان بود که چون ديگر قابل استفاده نبود و هوا بي نهايت سرد شده بود، نه اجازه کشاورزي به آنان مي داد و نه دامپروري. اين امر سبب شد به ناچار موطن خود را ترک گفته و به مناطق گرم تر پناه ببرند و در فاصله زمان نزديک تر به آن حادثه وصيت پطرکبير و کاترين کبير روسيه به روس ها که براي فعال شدن امر تجارت و گسترش امپراطوري روسيه و عقب نماندن از ديگر استعمارگران بايستي به آب هاي گرم دسترسي پيدا کنند. جنگ با ايران در زمان قاجار و اشغال افغانستان و رابطه با هند به خاطر ساختن نيروگاه اتمي براي آنان و همکاري هاي ديگر و نمونه هايي از اين به خاطر سرماي شمال روسيه و عدم کارآيي بنادر شمالي روسيه که با قطب شمال هم مرز مي باشد، بوده است.

هجوم وحشيانه مغول ها به سر گروهي تموچين (چنگيزخان) گرچه دلايل مختلف داشته مثلاً ‌تباني خليفه عباسي با چنگيز براي حمله به ايران و يا کشته شدن پانصد تاجر مغولي به دست غاير خان حاکم اترار به وسيله ترکان خاتون، مادر محمد خوارزمشاه و موضوعات ديگر مي دانند اما علت اصلي خشکسالي و سرماي فوق العاده سرزمين مغولان و صحراي گُبي آن ناحيه بوده است که باعث شده  مغولان چادر نشين و دامپرور را براي دستيابي به سرزمين هاي گرم تر و علف زارهاي سرسبز جهت تعليف دام هايشان مجبور به ترک وطن نمايد و به ناچار تعرض و جنگ را بر سرزمين هاي جنوبي و غربي و جنوب غربي آسيا و اروپا تحميل نمايند.

جابجايي و مهاجرت روستانشينان کوهستاني و يا ساکنان جلگه هايي که خاک نامرغوب داشته و يا داراي آب وهواي سرد و يا بسيار گرم و زمين هاي باير و بي برکت داشته اند باعث جابجا شدن مردمان اين نواحي براي دستيابي به سرزمين هاي مناسب تر و شغل دائمي يا موقت گرديده، در اين مهاجرت ها فقط طبقه جوان و مولد سهم داشته و طبقات سني ديگر را در بر نميگرفته است.

مهاجرت و در بعضي موارد فرار دامپروران و کوچ نشينان ناحيه ساوان افريقا در فصل خشک و کم باران وگرم يکي ديگر از تاثيرات آب و هوايي و ظلم و بيداد طبيعت است که در بعضي موارد سبب نابودي انسان ها و احشام آنان مي گرديد. مثلاً در خشکسالي سال هاي 54-1351 که در اين منطقه اتفاق افتاد سبب نابودي يک سوم  دام ها و اتلاف نفوس بسياري از مردم دامپرور شد که مي خواستند از ساوان بگريزند.

علت شکست هايي که ناپلئون امپراطور فرانسه در حمله به روسيه، و هيتلر پيشواي آلمان در جنگ جهاني دوم (1945-1939) از روس ها ديدند، تعقيب نافرجام روس ها در نواحي سيبري در فصل زمستان و سرماي کشنده آن ناحيه و عقب نشيني ماهرانه و عاقلانه روس ها به مناطق سرد و کشيدن دشمن به آن نواحي بود. مشهور است که بيش از چهار پنجم سربازان مهاجم بر اثر سرما و نداشتن آذوقه و پوشاک کافي نابود شدند. تنها يک سردار با توجه به شناختي که از آب و هواي آن منطقه داشت، اواخر فصل زمستان و اوايل فصل بهار را براي حمله و فتح مسکو انتخاب کرد و موفق شد روس ها را شکست داده و مسکو را به آتش بکشد و او چنگيزخان مغول بود.

آب و هوا حتي در تغييرات ظاهري نژادي و رشد افراد نيز موثر است. مثلاً ژاپني هايي که بعد از جنگ جهاني دوم به آمريکا مهاجرت کرده اند و در آنجا صاحب فرزنداني شده¬اند اين فرزندان در مقايسه با بچه هايي که هم سن و سال آنها بوده و در ژاپن به دنيا آمده اند، هم بلند قامت تر بوده و هم زردي چهره و پوستشان از هموطنان تولد يافته در ژاپن کمتر بوده است.

عبور زرد پوستان شرق آسيا از طريق درياي برينگ به آلاسکا و سردي بيش از حد آن ناحيه و سرازير شدن آن اقوام که بعدها خود را سرخ پوست ناميدند و يا مشهور شدند، به کانادا و سپس ايالات متحده آمريکاي فعلي و گسترش محل زندگي آنان تا آمريکاي جنوبي و کوه هايي اند براي پيدا کردن کشتزار و اينکه اين اقوام کشاورز و مسالمت جو در آن ناحيه به شغل

 

دامپروري و رام کردن گاوهاي بوفالو و سپس ستيزه جويي با ديگر اقوام و دست آخر با مهاجرين اروپايي واداشت، که بعد ها باعث شد هاليوود فيلم هاي وسترن را براساس درگيري هاي سرخ پوستان با مهاجرين ساختند، خود نمونه ديگري از تاثيرات آب و هوايي در روحيه مهاجرين اوليه زردپوست صلح طلب و کشاورز به مردماني جنگجو و خشن شد.

در بدن انسان ها ماده اي به نام ملانين وجود دارد که هرگاه اين ماده بر اثر گرما بيشتر ترشح شود تيرگي چهره و پوست بدن انسان را بيشتر مي کند. به همين سبب کساني که نزديک مناطق گرم و مرطوب استوايي و يا مداري و يا صحراهاي گرم زندگي مي کنند بر اثر گرما، ماده ياد شده ترشح بيشتري دارد که باعث سياهي رنگ پوست و چهره مي شود. اگر فرد از اين مناطق فاصله پيدا کند و به عرض هاي بالاتر و سردتر انتقال يابد رنگ چهره او بازتر شده و سفيدتر از ديگراني که در سرزمين خود باقي مانده اند به نظر مي رسد. علت آن هم کمتر ترشح کردن اين ماده ملانين است.

در يک سانتي متر مربع بدن يک سياه پوست در مقايسه با سفيد پوستان خصوصاً مردم اسکانديناوي 24 غده عرقي وجود دارد به علت گرمي هوا و احتياج بدن به تعريق و تعرق بيشتر ولي در بدن سفيد پوستان در يک سانتي متر مربع فقط 4 غده عرقي موجود است چونکه به علت سردي هوا بدن کمتر عرق مي کند.

آب وهوا روي حرکات موزون و تند رقص هاي اقوامي که در عرض هاي پايين و نزديک به مدار و استوا و عرض هاي بالا و سرد و يا مناطق کوهستاني زندگي مي کنند بي تاثير نيست. مثلاً جست و خيز و رقص هاي تند لزگي ها و ترک ها در مقايسه با رقص هاي بندري و ديگر ملل.

اگر فروش دکان ها در مناطق و شهرهاي سرد و گرم را هم از نظر بگذرانيم، خواهيم ديد که در مناطق سرد و يا فصل سرد مغازه ها و دستفروشي هايي که رو به آفتاب هستند فروش بيشتري دارند و شلوغ تر هستند و نسبت به مغازه هايي که در سايه قرار دارند پرمشتري ترند و بازار پر رونقي دارند. فروش اجناس و بالا و پايين آمدن قيمت بعضي از کالاها مثلاً کولر در فصل تابستان و يا بخاري و نفت در فصل زمستان و صدها وقايع ديگر نيز متاثر از آب و هوا هستند و منشاء جغرافيايي دارند.

 

زینب باقری

بزرگترین انقلاب فن آوری در قرن حاضر

اینکه ما از دستگاه سنگین سازی هوای پاک که یکی از اعضای بدن ماشین نیو اسکای بعنوان بزرگترین انقلاب بشری در فن آوری نوین یادبکنیم شاید بی جهت نباشد البته باید خاطر نشان شد که ما از خیلی از علوم و تحقیقات و فناوری های دیگر نقاط جهان بی اطلاع ایم اما آنچه که ما به لطف خداوند در پی پانزده سال تحقیقات در زمینه اب و هوا و خاک و گیاهان و جانوران بدان رسیدیم یعنی تکنولوژی تغییر چگالی هوا در ابعاد بسیار بالا تر از مرزهای علوم شیمی و فیزیک امروزی فرا تر رفته و فرصت بزرگی ست که به ما این امکان را می دهد که به واحد فشار هوا در سطح غلبه کنیم..

اینکه بتوانیم فشار هوای موجود در کوهستان ها را با تمامی پارامتر های حیاتی آن و عناصر زیست محیطی موجود در هوای کوهستانی در ارتفاع 4000تا 5000متری را در سطح یک کویر یا اینکه در سطح دریا ایجادکنیم.

توان تغییر چگالی هوا می تواند در آینده زمین و حتی کرات دیگر مانند مریخ تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.پوشیده نیست الان بر کسی ایده و طرح ساخت کوهستان های مصنوعی در نقاطی از این کره برای تغییرات جزئی در آب و هوا.اما با این تکنولوژی دیگر نیاز به ساخت کوهستان مصنوعی نداریم و هر جا که بخواهیم از لذت هوای پاک و خنک کوهستانی لذت ببریم و بطور مثال در دبی لطافت هوای کوهستانی دنا و شهر کرد را تجربه کنیم..

تغییرات چگالی هوا و کنترل دما و.رطوبت و فشار هوا به ما کمک خواهد کرد که کویر های خشک را کم کم به زیست گاهی سرسبز و مناطق شرجی که رطوبت هوای آنها بسیار بالاست از نیاز به آب آشامیدنی سالم تا حدود زیادی خود کفا کنیم و از گرما و.رطوبت محیط در ابعاد زیادی بکاهیم .. حتی با همین تکنولوژی قادر خواهیم بود زمینه های حیات در کره مریخ و.زندگی پایدار و جاری را در این سیاره از یک رویای دیرینه به حقیقتی دست یافتنی تبدیل کنیم.. ما با همین تکنولوژی حتی قادر به زندگی در اعماق اقیانوس ها را نیز بهتر تجربه کنیم و درآینده غواصی های طولانی مدت و.راحت تری در عمق دریا ها داشته باشیم از شر تمام آلاینده های محیطی در کلان شهرها خلاصی یابیم و تن زخمی اتمسفر زمین را جراحی و بازسازی کنیم

فرهان شاکر