بیماریهای ناشی از آلودگی هوا

—برخی از بیماری ها ناشی از آلودگی هوا عبارتند از:

—آمفیزم

—این بیماری در نتیجه انقباض لوله‌های برونشیال و تخریب كیسه‌های هوایی توسط آلاینده‌ها به وجود می‌آید و باعث كوتاهی نفس در فرد بیمار می‌شود.

—برونشیت مزمن

—از مشخصات این بیماری ‌سرفه‌های پی در پی و جریان خلط مستمر در شخص مبتلا است. مواد آلاینده باعث تخریب مژك‌های مجاری تنفسی‌، كه مواد محرك را از ریه خارج می كنند، شده و در نتیجه سرفه تنها راهی خواهد بود كه ذرات از ریه بیرون رانده شوند. در صورتی كه برونشیت مزمن درمان نشود، منجر به مرگ بیمار خواهد شد.

—حساسیت

—مواد آلاینده می‌توانند باعث عكس‌العمل‌های آلرژیك مختلفی از جمله آبریزش بینی، تنگی نفس، خارش پوست، اشك چشم و عسطه‌های پی در پی شوند.

— آسم

—در یك حمله آسمی، مجاری تنفسی باریك شده و عبور هوای تنفسی به حداقل می‌رسد و در نتیجه بیمار دچار تنگی نفس می‌شود. می‌تواند موجب انفاركتوس یا التهاب قلب گردد كه عمدتاً به صورت سینه درد، طپش قلب، تنگی نفس و اختلال در سیستم قلب تظاهر می‌كند.

—سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی

—هر چندكه این بیماریها مستقیماً و منحصراً مربوط به آلودگی هوا نیست، اما آلودگی هوا یكی از عوامل مهم به وجود آورنده و تشدید كننده آنها به حساب می‌آید. براثر احتراق مواد آلی (زغال٬ چوب٬ نفت وغیره) در حرارت های بین 800-200 درجه سانتی گراد و بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی مقداری هیدروكربنهای سرطان زا تولیدمی شود. نوع ومقدار تولید این موادسرطان زا بستگی به نوع سوخت٬ حرارت٬ میزان اكسیژن و عوامل دیگر دارد. ثابت شده است مقداری از مواد سرطان زا بر اثر احتراق توتون و تنباكو (سیگار كشیدن) و سوختن چوب، هیزم و كاغذ و مقدار زیادی از این مواد هم بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل در موتور خودروها تولید می شوند. بطور كلی با فرض اینكه اتومبیل ها در شرایط استاندار فنی كار بكنند در عرض یكسال در شهر تهران حجم زیادی ماده شیمیایی سرطان زا بر اثر احتراق بنزین و گازوئیل تولید و در هوا پخش می شود.

—

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *