مرگ و میر در اثر آلودگی هوا

—در ایران ساليانه ۴۵۰۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا می‌ميرند (مراسم زنگ هواي پاك و آغاز جشنواره كودك و هواي پاك برگزار شد، ۲۵ دی ۱۳۸۹ ).

—مطابق گزارش بانک جهانی در سال ۱۳۸۲، ۸۱۵۲ تن تهرانی به دليل آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.

—درفاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۵، نه تنها از ميزان مرگ بر اثر آلودگی هوا در تهران کاسته نشده، بلکه تنها در آبان ماه سال ۸۵، آلودگی هوای تهران به اندازه نيمی از تمام سال ۸۲ قربانی داشته است.

—چهارمين عامل مرگ و مير در جهان آلودگي هواست. ( گزارش برنا از آلودگي هوا؛ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹)

—به خاطر استنشاق هوای تهران ۹۹۰۰ نفر در سال ۸۴ به دلیل دو آلاینده NOx و PM10 فوت کردند.

—آلاینده PM10 به تنهایی در سال ۱۳۸۸ موجب مرگ ۶۲۰۰ نفر شده است.

—در اثر آلودگی هوایی که در کشور ایران در سال ۱۳۸۹ به وجود آمد، حداقل ۴۰۰۰ نفر در اثر این آلودگی جان خود را از دست داده اند.(خبر نگران کننده رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، ۸ دی ۱۳۸۹).

—میانگین روزانه PM10 در سال 1385 μg/m^3 78/22  بوده است.

—بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) روزانه 8000 نفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

—

—بر اساس نتایج به دست آمده از نرم افزار AirQ پیش بینی می شود حدود 5388 مورد مرگ ناشی از بیماریهای قلبی تنفسی در بزرگسالان منتسب به آلودگی هوابا PM باشد که این مقدار حدود 39/9 درصد کل مرگ های قلبی تنفسی افراد بالای 30 سال را در شهر تهران شامل می گردد.

—آلودگي هواي ايران سالانه بالغ بر 8 ميليارد دلار خسارات اقتصادي به بار مي آورد كه از اين مقدار 1/5 ميليارد دلار تنها به دليل ذرات معلق مي باشد.

—مجید عباسپور استاد دانشگاه صنعتی شریف و رئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشور :

—سال87 هر روز 50مرگ بر اثر آلودگی هوا رخ می داد که امروز این آمار بیشتر شده

—سعید هاشمی کارشناس ارشد بهداشت محیط گفت:

—آمار‌ها نشان می‌دهند که سالانه حدود 1/2 میلیون مورد مرگ و میر در جهان،‌ بر اثر آلودگی هوای شهرها اتفاق می افتد که این میزان به طور قابل ملاحظه ‌ای درحال افزایش است.

—

—کمال‌الدین پیرمؤذن در گفت‌وگو با فارس  با اشاره به مرگ‌ومیر 2هزار و900 تا 4000 نفر بر اثر آلودگی هوا، اظهار داشت: متأسفانه در زمستان با توجه به وارونگی هوا شاهد حادتر شدن وضعیت کیفی هوا می‌شویم.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: باید خارج از شعار به معضل آلودگی هوا رسیدگی شود.وی ادامه داد: هم‌اکنون این باد و باران است که هوای تهران را مدیریت می‌کند و هزینه‌های سرسام آور ناشی از تعطیلی مدارس و واحدهای آموزشی به دلیل آلودگی هوا قابل جبران نیست. ( 28 آبان 1392 )

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *